20.02.2019 16:38
Rubrika: Komentáre
Od: David Mário Chuchút

Vítame vás vo vlaku Železničnej spoločnosti Slovensko

Čo sa to deje s našimi železnicami ?


Zdroj: TASR

Železničná spoločnosť Slovensko (ďalej ZSSK) je najväčší vlakový prepravca na Slovensku. Táto štátna firma, ktorá je v poslednom čase pod silnou paľbou kritiky má skutočne problémy. Za posledné obdobie sa toho udialo až priveľa. Vlaky meškajú každý deň v dôsledku porúch, požiarov vozňov, pretrhnutého vedenia, roztrhnutia súpravy a podobne. To čo sa deje nie je v poriadku, ale zmení sa niečo?

ZSSK dostala pár varovaní. Prvé prišlo, keď sa pri Leviciach roztrhol rýchlik. Vlak ide a zrazu nejde na počudovanie cestujúcich ich vlak zrazu zabrzdil niekde v poli a pri pohľade von oknom zistili, že ich tam ich mašina s ostatnými vozňami nechala. To bol, ale len začiatok. O pár dní na to roztrhol medzinárodný vlak trakčné vedenie. Doprava bola prerušená medzi Bratislavskou hlavnou stanicou, Račou a Vajnormi do skorých ranných hodín. Najviac cestujúci ktorí išli v tom čase vo vlakoch získali naviac nepríjemnú skúsenosť. Vlak samozrejme nemôže ísť bez elektriny a preto sa vypol. Cestujúci museli zamknutí vo vlaku čakať 4 hodiny v úplnej tme a bez možnosti ísť na toaletu, alebo sa nedýchnuť čerstvého vzduchu. Tí, ktorí sa sťažovali si vraj majú požiadať o náhradu a obrátiť sa na kontaktné centrum. A do tretice to najhoršie alebo najlepšie došlo na trati Galanta – Šaľa k požiaru starého rušňa ktorý ešte pamätá aj Sovietsku inváziu v roku 1968 a jedného z vagónov v podobnom veku a v dôsledku toho prehorelo aj vedenie. Vlakvedúci dokonca ani nevyviedli cestujúcich z horiaceho vlaku. Pokračovalo to pokazenými vlakmi ktoré pre istotu ani neodišli zo stanice. Moje skúsenosti za posledné týždne sú, že ak idete dvakrát za deň vlakom dvakrát meškáte a ak sa dostanete aspoň raz do cieľa môžete to považovať za úspech.

 

Ale kampaň presadnite z auta do vlaku pokračuje...prvým problém ZSSK je, že bola roky zanedbávaná. Jej vozový park tvoria stroje ktoré majú svoju slávu už dávno za sebou. Priemerný vek rušňov je 35 až 40 rokov, čo je na takto vyťažené stroje veľmi dlhá doba. ZSSK síce pristúpila k modernizácií napríklad prenájmom moderných rušňov Vectron od spoločnosti Siemens, ale stále je to len prenájom na 10 rokov. Čo potom? ZSSK tvrdí, že ich vlastníctvo je príliš nákladné, ale asi nepočítajú s tým, že tie vozne, ktoré majú dnes 40 rokov budú mať po vrátení Vectronov už polstoročie a ich životnosť je už dávno preč dnes. A plán do budúcnosti je nejasný. Okrem rušňov potrebujú modernizáciu aj vozne v osobných vlakoch. Stav niektorých je katastrofálny. Ako je vonku je aj vo vlaku. Ak mrzne, mrzne aj vo vlaku. Ak prší, prší aj vo vlaku. Ak je vonku horko vo vlaku je sauna a otvorenie okna sa rovná ohluchnutiu spôsobenému brzdami. Tieto vozne sa vyrábali ešte vo Východnom Nemecku (NDR) a ich komfort cestovania sa dá porovnať so súčasným NDR jednoducho neexistuje! Aj keď práve na osobné vlaky, ktoré tvoria regionálnu dopravu sa vynakladá najviac financií. Ale samozrejme nie vďaka štátu, ale vďaka EU a jej fondu regionálneho rozvoja. No Slovensko sa nemôže spoliehať len na podporu z EU eurofondov musí aj samo investovať inak ostaneme nie len v železničnej doprave na úrovni Macedónska (ktoré takmer železnice nemá) . V roku 2014 bol zavedený kontroverzný krok sociálnych balíčkov, v ktorých bol obsiahnuté aj cestovanie vlakom zadarmo pre dôchodcov a študentov. Vyvolalo to viac kritiky ako pochvaly. Avšak objem cestujúcich sa zvýšil z 44 miliónov na viac ako 70 miliónov čo sa odzrkadlilo, že vo vlaku často ani nie je ani kde stáť a nie to ešte sedieť. A dá sa potom pochopiť nadávanie pracujúcich, ktorý platia celé cestovné a nemajú kde sedieť keď je vlak plný študentov a dôchodcov ktorý cestujú zadarmo.

 

ZSSK aj kvôli tomu v strate, ale osobná doprava je viac menej stále o nejakej strate. Vlaky zadarmo sú aj tak pomerne úspešné ak sa na to pozrime s pohľadu vyťaženosti a mobility obyvateľstva. Keďže ich využíva až viac ako jeden milión cestujúcich Slovákov. Tento projekt zvýšili mobilitu obyvateľstva, naplnil vlaky a prispel k rozvoju cestovného ruchu. A taktiež dostal mnohých z auta do vlaku čo prispieva k ochrane životného prostredia. Aj keď platí, že nič nie je zadarmo a niekto to zaplatiť v konečnom dôsledku musí. Vlaky zadarmo síce pomerne z tohto pohľadu úspešné sú, ale prišli v období kedy ZSSK potrebuje modernizáciu. 20 miliónov stojí ročne štát preprava vlakom zadarmo. To by sa mohlo napríklad využiť na modernizáciu vozového parku.

 

A aby to nestačilo v čase keď ZSSK chýbajú peniaze na modernizáciu. Ešte hrozí aj pekná pokuta z EU vo výške jedného percenta z obratu ZSSK. Kvôli podozreniu že ZSSK spolu s ÖBB (rakúska železničná spol.) a ČD (české dráhy) z uzatvorenia kartelovej dohody, ktorá mala ovplyvňovať predaj použitých rušňov a vagónov.

 

Toľko k problémom ZSSK. Ako vyzerá slovenská železnica sa dá povedať vyzerá aj celé Slovensko.